Pomoc zdalna a pulpit zdalny – Pandemia Coronavirusa Covid-19 radykalnie zmieniła sposób, w jaki myślimy o pracy. Chociaż wielu pracowników nadal dojeżdża z domu do miejsca pracy, znaczna część pracowników wykonuje swoje obowiązki na odległość. Oznacza to, że wiele osób wykonuje teraz pracę w domu lub z dowolnego miejsca, w którym ma dostęp do Internetu. Ponadto niektóre organizacje oferują elastyczne godziny pracy, co pozwala pracownikom na rozdzielenie pracy między biurem a domem.
Jednocześnie szybko rozwijała się technologia informatyczna, aby dotrzymać kroku temu trendowi. Dodatkowo umożliwia rozwój pracy zdalnej dzięki łatwym sposobom dostępu do komputerów i plików z odległych lokalizacji. Istnieje jednak pewne zamieszanie dotyczące różnicy między pomocą zdalną a usługami zdalnego dostępu do pulpitu. W tym artykule opisano najważniejsze różnice i podobieństwa oraz wyjaśniono, dlaczego dostawcy usług IT powinni zapewnić bezpieczeństwo połączeń.
Pomoc zdalna a zdalny pulpit systemu Windows
Komputery z systemem Windows pozwalają na dwa różne połączenia protokołu zdalnego pulpitu (RDP) – zdalny pulpit i zdalna pomoc. Chociaż te usługi są podobne, przypadki użycia są różne. Specjaliści IT używają obu do nawiązywania zdalnego połączenia. Oba terminy zdefiniowano poniżej:
ZDALNA POMOC
Technicy korzystają z pomocy zdalnej, gdy wymagana jest pomoc techniczna. Dzięki zdalnej pomocy użytkownik może zaprosić technika, aby zdalnie zobaczył, co się dzieje na jego ekranie. Zdalny użytkownik, zwykle technik, otrzyma zaproszenie od hosta. Technik nie może się zalogować bez odpowiedzi na zaproszenie.
Użytkownik zdalny może mieć możliwość współdzielenia kontroli nad komputerem hosta, jeśli zezwalają na to ustawienia komputera hosta. Oznacza to, że mogą uzyskać dostęp do informacji na komputerze hosta, otwierać pliki i wprowadzać dane za pomocą klawiatury i myszy. Ta funkcja może być niezwykle przydatna dla informatyków, którzy zarządzają problemami na odległość, na przykład sprawdzając rejestr lub uruchamiając skanowanie.
Dzięki zdalnej pomocy zarówno użytkownik hosta, jak i użytkownik zdalny mogą wyświetlać ten sam ekran i uczestniczyć w procesie.
ZDALNY EKRAN
W przypadku standardowego połączenia pulpitu zdalnego Windows ekran komputera hosta zostaje zablokowany natychmiast po rozpoczęciu sesji. Oznacza to, że tylko komputer zdalny będzie mógł zobaczyć wyjście wideo. Pulpit zdalny umożliwia zdalnemu użytkownikowi dostęp do pełnego komputera hosta, niezależnie od lokalizacji użytkownika zdalnego w stosunku do komputera hosta.
Komputer hosta jest odpowiedzialny za całe przetwarzanie, nawet jeśli jest on wyświetlany na zdalnym ekranie. Użytkownik wysyła dane wejściowe z klawiatury i myszy, a komputer hosta odsyła wyjście wideo i audio. Na przykład, jeśli ktoś nawiąże połączenie zdalne i zapisze plik na dysku twardym, plik zostanie zapisany na dysku twardym komputera hosta. Aby użytkownik zdalny mógł później uzyskać dostęp do pliku, po zakończeniu sesji musiałby przesłać go do komputera zdalnego.
Połączenia zdalnego pulpitu koncentrują się na pomaganiu użytkownikom w zwiększaniu produktywności, ponieważ umożliwiają użytkownikom łączenie się z ich komputerem z innego miejsca w miejscu pracy. Po pewnych zmianach konfiguracji mogą nawet uzyskać dostęp do swojego urządzenia przez Internet spoza miejsca pracy. Na przykład, jeśli pracownik potrzebuje dostępu do plików na określonym komputerze w swoim biurze, ale obecnie nie ma fizycznego dostępu do tego komputera. Połączenie z pulpitem zdalnym prawdopodobnie zapewni najlepsze rozwiązanie.
Znaczenie zabezpieczenia połączeń zdalnych – pomoc zdalna a pulpit zdalny
Niezależnie od tego, czy korzystasz z pomocy zdalnej, czy usług pulpitu zdalnego, bezpieczeństwo jest ważną kwestią. Nawiązanie połączenia zdalnego może potencjalnie pozostawić otwarte luki, które narażają zarówno komputer, jak i firmę na zagrożenia bezpieczeństwa. Podczas korzystania z pomocy zdalnej lub pulpitu zdalnego komputer hosta jest tylko tak bezpieczny, jak połączenie.
Bezpieczeństwo związane ze zdalną pomocą i zdalnym pulpitem jest podobne w tym sensie, że oba są podatne na cyberataki . Jednak charakter połączenia działań pomocy zdalnej jest nieco inny – chyba że użytkownik hosta zachowuje się nieprawidłowo, zawsze będzie ktoś po drugiej stronie połączenia. Użytkownik hosta musi zainicjować połączenie i może je monitorować w trakcie sesji.
Pulpit zdalny jest często używany przez pracowników łączących się z komputerem w pracy. Może to prowadzić do niebezpiecznych naruszeń bezpieczeństwa, jeśli nie podejmiesz odpowiednich środków ostrożności. Aby pomóc zabezpieczyć tę metodę zdalnego dostępu, upewnij się, że pracownicy zdalni używają VPN lub podobnego rozwiązania do szyfrowania swoich połączeń. Pamiętaj, że jeśli cyberprzestępca uzyska adres IP komputera, który może nawiązywać połączenia ze zdalnym pulpitem, haker musi tylko uzyskać dane logowania. W związku z tym słabe hasła mogą stanowić zagrożenie dla danych firmy i klientów. Ustanowienie jasnych zasad dotyczących haseł i wdrożenie ścisłych najlepszych praktyk może znacznie przyczynić się do zabezpieczenia połączeń zdalnych. Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów i zabezpiecz połączenie zdalne – skontaktuj się z naszą pomocą techniczno-informatyczną.