Kopia zapasowa w 3 krokach

kopia zapasowa

Utrata danych ma miejsce z różnych powodów, w tym z powodu oprogramowania ransomware, ataków wirusowych, błędów ludzkich i sprzętu. Utrata ważnych plików może się zdarzyć częściej niż myślisz Świadomość, że możesz stracić wszystkie swoje dane, to przerażająca myśl, zwłaszcza jeśli nie wiesz, jak wykonać kopię zapasową całego komputera. Kopia zapasowa w 3 krokach zapraszamy do czytania.

KOPIA ZAPASOWA OD CZEGO ZACZĄĆ

Chcemy, aby posiadanie zabezpieczonych danych było łatwe i możliwe dla każdego. Dlatego opracowaliśmy ten trzyetapowy krótki przewodnik, który pomoże Ci lepiej zrozumieć opcje tworzenia kopii zapasowych, dzięki czemu nigdy nie będziesz musiał się martwić o utratę cennych plików i archiwów. Aby uzyskać dodatkowe informacje, skontaktuj się z naszym serwisem laptopów Warszawa.

KROK 1: KUP ZEWNĘTRZNY DYSK TWARDY – KOPIA ZAPASOWA

Do tworzenia kopii zapasowych danych można używać kilku zewnętrznych dysków twardych, w tym dysków flash USB, dysków twardych do komputerów stacjonarnych, przenośnych dysków twardych i sieciowych urządzeń magazynujących (NAS). Niektóre zewnętrzne dyski twarde są dostarczane z oprogramowaniem do tworzenia kopii zapasowych, które automatyzuje proces, ułatwiając go. Omówimy pokrótce zalety i wady każdego z nich.

Dyski flash USB mają mniej miejsca, ale są łatwe w przechowywaniu i bardzo mobilne. Ze względu na ograniczoną pojemność nie nadają się do tworzenia kopii zapasowych całego komputera.

Dyski twarde do komputerów stacjonarnych zapewniają wystarczająco dużo miejsca na kopie zapasowe systemu z wieloma plikami. Są bezpieczne i ułatwiają dostęp do poszczególnych plików w przypadku zgubienia lub zastąpienia jednego z nich. Wymagają one jednak przewodu zasilającego i dlatego nie są przenośne, więc nie polecamy tego osobom, które często podróżują do pracy lub głównie polegają na laptopie.

Z drugiej strony przenośne dyski twarde byłyby świetną opcją dla osób, które często podróżują i potrzebują kopii zapasowej komputera poza domem lub biurem. Nie mają tak dużej pojemności danych jak dyski twarde do komputerów stacjonarnych i mogą być nieco wolniejsze, ale można ich używać w wielu lokalizacjach.

Urządzenia pamięci masowej podłączone do sieci łączą się z routerem i mają wystarczająco dużo miejsca na wiele komputerów. Są bardziej wydajne i elastyczne, ale znacznie trudniejsze do skonfigurowania.

KROK 2: UTWÓRZ KOPIĘ ZAPASOWĄ KOMPUTERA

Po nabyciu zewnętrznego dysku twardego należy wykonać ręczną kopię zapasową urządzenia.

Jeśli komputer korzysta z systemu operacyjnego Windows, wybierz przycisk Start, przejdź do Panelu sterowania, do konserwacja systemu, a następnie wybierz Kopia zapasowa i przywracanie. Następnie wybierz Skonfiguruj kopię zapasową i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Masz również możliwość stworzenia obrazu systemu. Tworzenie kopii zapasowej obrazu jest bardziej czasochłonne, ponieważ pliki systemowe, pliki programów i preferencje również trafiają do kopii zapasowej. Jeśli dysk komputera ulegnie awarii, możesz przywrócić komputer dokładnie tak, jak był na nowym komputerze lub dysku. Ta opcja nie pozwala na jednoczesne przywracanie kilku pojedynczych plików. Aby to zrobić, wybierz Utwórz obraz systemu na stronie Kopia zapasowa i przywracanie w Panelu sterowania.

Jeśli używasz systemu operacyjnego Mac, musisz utworzyć kopię zapasową za pomocą Time Machine. Po podłączeniu zewnętrznego urządzenia pamięci masowej przejdź do menu Apple, a następnie kliknij Preferencje systemowe, a na końcu Time Machine. Wybierz dysk kopii zapasowej i wybierz swój zewnętrzny dysk twardy z listy dostępnych opcji. Tutaj będziesz mieć możliwość zaszyfrowania dysku, dzięki czemu będzie dostępny tylko dla tych, którzy mają hasło zapasowe; po prostu zaznacz pole wyboru Szyfruj kopie zapasowe. Następnie wybierz Użyj dysku, aby rozpocząć tworzenie kopii zapasowej. Automatyczne kopie zapasowe będą wykonywane, jeśli dysk zewnętrzny pozostanie podłączony.

KROK 3: KOPIA ZAPASOWA W CHMURZE

Jeśli chodzi o osobiste pliki i dane, jedna kopia zapasowa nie wystarczy. Specjaliści IT przysięgają na metodę tworzenia kopii zapasowych 3-2-1 . Metoda polega na posiadaniu trzech kopii danych: dwóch urządzeń pamięci masowej, takich jak komputer i zewnętrzny dysk twardy, oraz jednej kopii w lokalizacji zewnętrznej, takiej jak chmura.

Istnieje wiele sposobów zapisywania danych w chmurze. Na przykład możesz zapisywać pojedyncze pliki w programach do przechowywania w chmurze, takich jak Onedrive, iCloud, Dysk Google lub DropBox. Witryny te oferują ograniczoną przestrzeń za darmo, więc nie są optymalne do tworzenia kopii zapasowych całego komputera. Jednak w krótkim okresie mogą synchronizować i udostępniać pliki kopii zapasowych między komputerami i użytkownikami.

Są też rozwiązania pozwalające na zapisywanie znacznych ilości plików, takich jak dane zapisane na całym komputerze. Opcje różnią się między kopiami zapasowymi do celów komercyjnych i domowych.